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11

Lope de Vega, La selva sin amor, en Poesía, V, ed. Carreño, Madrid, Biblioteca Castro, 2004, p. 651.

 

12

Sobre la piscatoria en Herrera y Góngora ver Beverly [1980: 108] y López Bueno [2011: 171].

 

13

Calderón de la Barca, El golfo de las sirenas, ed. Nielsen, Kassel, Reichenberger, 1989, p. 185. Stein parece aceptar el término égloga sin problematizarlo: «However, this piscatory eclogue can rightly be viewed as a maritime pastoral [...] and the characters behave in pastoral fashion» [1993: 267].

 

14

Como bien apunta María Teresa Chaves, en Fortunas de Andrómeda y Perseo, hallamos «además de las tres furias [...] algunos condenados a suplicios en referencia literaria a Virgilio» [Chaves 2001: 239]. Ver Pedro Calderón de la Barca, Andrómeda y Perseo. Fábula representada en el Coliseo del Real Palacio de Buen Retiro, ed. Rafael Maestre, Almagro, Museo Nacional del Teatro, 1994, p. 110.

 

15

Virgilio, Eclogues, Georgics, Aeneid 1-6, ed. y trad. H. R. Fairclough, Cambridge, Cambridge University Press (Loeb Classical Library 63), 1978. También, véase Virgilio, Bucólicas, trad. fray Luis de León, ed. Antonio Ramajo, Madrid, Castalia, 2011.

 

16

Virgilio, Bucólicas, trad. fray Luis de León, p. 113.

 

17

Virgilio, Bucólicas, trad. fray Luis de León, p. 113.

 

18

Virgilio, Bucólicas, trad. fray Luis de León, p. 119.

 

19

«Virgilian pastoral referred to something other than itself, and specifically to the historical circumstances in which it was produced - the last phases of the civil war between Brutus and Cassius, representing the old republic, and Antony and Octavian, agents and heirs of Caesarian centrism» [Patterson 1987: 2].

 

20

Virgilio, Bucólicas, trad. fray Luis de León, p. 118.